Uwaga!

Trwaj± prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny bêdzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczaæ og³oszeñ na gie³dzie
- nie wykonywaæ ¿adnych innych czynno¶ci zwi±zanych z og³oszeniami

Przewidujemy, ¿e czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie mo¿na normalnie korzystaæ z tre¶ci zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie mo¿liwe bêdzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodno¶ci wynikaj±ce z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszê klikn±æ aby uzyskaæ wiêcej informacji.

Czas pog³osu (RT)

Has³a dotycz±ce akustyki wnêtrz:
Czas pog³osu
Dyfuzor geometryczny
Dyfuzor o optymalizowanych krzywiznach
Dyfuzor Schroedera
Early early sound
Mod pomieszczenia
Rezonator Helmholtza
Wspó³czynnik poch³aniania d¼wiêku

Jest to czas, po którym energia pola akustycznego w pomieszczeniu zmaleje ze stanu ustalonego - po wy³±czeniu zród³a d¼wiêku - o 60dB (rys.1). Jego jednostk± jest 1 sekunda (1s).

Czas pog³osu
Rys. 1

Czas pog³osu jest pierwszym zdefiniowanym parametrem akustycznym pomieszczeñ. Ze wzglêdu na siln± korelacjê z wra¿eniami s³uchowymi jest te¿ jednym z najwa¿niejszych kryteriów oceny akustyki pomieszczenia. Czas pog³osu mierzy siê i podaje w pasmach oktawowych (rzadziej tercjowych) w zakresie od 125Hz do 4kHz, choæ niekiedy istnieje potrzeba poszerzenia tego zakresu. Pomiaru czasu pog³osu mo¿na dokonaæ wprost z definicji pobudzaj±c pomieszczenie szumem i rejestruj±c zanikanie energii po ust±pieniu pobudzenia. Mo¿na te¿ odczytaæ jego warto¶æ z odpowiedzi impulsowej pomieszczenia.

Klasyczny wzór pozwalaj±cy wyznaczyæ arytmetycznie czas pog³osu w pomieszczeniu poda³ Wallace Clement Sabine, autor pionierskich badañ z dziedziny akustyki wnêtrz.

Wzór Sabinea na czas pog³osu

Wzór Sabine'a daje wiarygodne rezultaty jedynie wtedy, gdy pole akustyczne w pomieszczeniu jest idealnie rozproszone a ¶redni wspó³czynnik poch³aniania powierzchni jest ma³y i nie przekracza warto¶ci 0,2. Obecnie dysponujemy wzorami pozwalaj±cymi na uzyskanie dok³adniejszych wyników dla rzeczywistych warunków.

Zalecany czas pog³osu w pomieszczeniu zale¿ny jest od kilku czynników, choæby jego przeznaczenia. Na przyk³ad w salach koncertowych w ¶rodku pasma wynosi on 1,5-2,5s, a w teatrach dramatycznych: 1-1,5s. W re¿yserniach i pomieszczeniach ods³uchowych powinien byæ on znacznie krótszy. Zaleca siê warto¶ci nieco poni¿ej 0,5s (dok³adne warto¶ci dobierane s± indywidualnie dla ka¿dego pomieszczenia).

Je¶li maj± Pañstwo uwagi dotycz±ce tej strony lub zauwa¿yli¶cie na niej b³êdy, dajcie nam znaæ.
Aby przekazaæ swoje uwagi do redakcji proszê
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl