Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie logować się na swoje konto
- nie rejestrować nowych kont na hifi.pl
- jeśli jesteście Państwo zalogowani prosimy o jak najszybsze wylogowanie

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 30 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie będzie to oznaczało, że prace zostały zakończone i możliwe jest korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Robin Hamilton z firmy Traxdata odpowiada na pytania dotyczące rynku nośników CD-R


Wywiad przeprowadzono w sierpniu 2000.
Rozmówcy: RH - Robin Hamilton, GS - Grzegorz Swiniarski
GS: Chciałbym się najpierw spytać o tempo wzrostu rynku CD-R / CD-RW w skali globalnej. Jak wiele płyt produkowano na przestrzeni ostatnich dwóch-trzech lat i ile będzie wyprodukowanych w roku 2000?
RH: W roku 2000 rynek wzrósł do 2,9 miliarda z 1,58 milarda w 1999.

GS: Jak podzielony jest rynek CD-R/RW, jaki jest odsetek płyt CD-R audio a jaki CD-RW w porównaniu z całkowitą liczbą?
RH: Produkcja CD-R w roku 2000 to około 2.9 miliarda płyt, podczas gdy CD-RW tylko 89 milionów. Audio CD-R to mały lecz szybko rosnący rynek. W 2000 roku produkcja osiągnie wielkość 43 milionów sztuk.

GS: Płyty CD-R do nagrywania danych są często używane do zapisu audio w nagrywarkach komputerowych, ale dość trudno jest znaleźć statystyki na ten temat. Czy prowadzili Państwo jakiekolwiek badania w tej sprawie? Czy są Państwo w stanie oszacować jak wiele komputerowych płyt CD-R wykorzystuje się do nagrań audio?
RH: Niestety nie wykonywaliśmy badań. Według mojej osobistej oceny prawdopodobnie jedna czwarta wszystkich CD-R jest używana do nagrań audio.

GS: Jak wypada porównanie rynku MD z rynkiem CD-R? Czy produkcja nienagranych MD rośnie równie szybko jak CD-R?
RH: Światowy rynek na MiniDisc w roku 2000 to 240 milionów płyt. Jest to wzrost z poziomu 177 milionów w 1999 roku. Na rok 2001 spodziewamy się 307 milionów. Tak więc produkcja MD nie rośnie tak szybko jak CD-R.

GS: Czy sądzi Pan, że błyskawiczny rozwój CD-R odbija się w jakimś stopniu na MD?
RH: Nie. Uważam, że MD zalicza się do produktów "lifestyle" i jest adresowany na inny rynek.

GS: Czy na podstawie sprzedaży czystych nośników MD można już coś przwidywać na temat przyszłości tego formatu w ogóle?
RH: Tylko o tyle, że CD-R będzie na rynku dłużej od MD o wiele lat.

GS: Kilka lat temu było wiele problemów związanych ze standaryzacją płyt CD-R i nagrywarek, także pewne kombinacje płyt/nagrywarek dawały wysoki odsetek nieudanych nagrań. Pamiętam, że powstał nawet komitet do rozwiązania tego problemu. Jak wygląda sytuacja obecnie?
RH: Nie jestem pewien co do wyników pracy tego komitetu, ale problem pozostaje aktualny. Wprowadzenie formatów o zwiększonej pojemności też nie pomoże w tej sytuacji.

GS: W tej chwili ceny nagrywalnych nośników z rodziny DVD są dość wysokie w porówaniu z CD. Czy spodziewa się Pan, że ceny czystych DVD obniżą się do ceny CD-R kiedy DVD zyska na popularności? Kiedy mogło by to nastąpić w Pana opinii?
RH: Spodziewam się, z dojdzie to tego w ostatnim kwartale 2004 roku.

GS: Jakie są Pańskie oczekiwania odnośnie nagrywalnego DVD? Czy bardziej prawdopodobny jest scenariusz szybkiego wyparcia CD przez DVD, czy też raczej spodziewa się Pan długotrwałej dominacji CD?
RH: Sądzę, że CD-R pozostanie w użytku jeszcze przez wiele lat. W takiej czy innej postaci istnieje około miliarda odtwarzaczy CD, a DVD nie stanie się produktem masowym dopóki ceny urządzeń nie spadną. Obydwa formaty będą więc koegzystowały w dającej się przewidzieć przyszłości.

GS: Być może za wcześnie by rozmawiać o planach Traxdaty w odniesieniu do wielowarstwowych płyt fluorescencyjnych zademonstrowanych przez C-3D i spodziwanych na rynku w roku 2001. Chciałbym jednak zapytać czy śledzicie Państwo rozwój tej technologii i czy uważacie, że jest to wasz potencjalny rynek w przyszłości.
RH: Partnerzy Traxdata zainwestowali juz poważnie w technologię fluorescencyjną. Uważamy, że jest to ekscytujący temat i bez wątpienia będziemy mieli w naszej ofercie takie produkty kiedy tylko rynek dojrzeje.
Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Kliknięcie na niniejszy link spowoduje uruchomienie w nowym oknie formularza, przy pomocy którego można przekazać uwagi do redakcji.
Copyright © 1991-2023 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl