Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie logować się na swoje konto
- nie rejestrować nowych kont na hifi.pl
- jeśli jesteście Państwo zalogowani prosimy o jak najszybsze wylogowanie

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 30 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie będzie to oznaczało, że prace zostały zakończone i możliwe jest korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Próbkowanie

Hasła dotyczące
przetwarzania sygnałów
cyfrowych:

Aliasing
Częstotliwość Nyquista
Dither
Jitter
Kwantyzacja
Nadpróbkowanie
PCM (Pulse Code Modulation)
Próbkowanie
SBM (Super Bit Mapping)

Proces pomiaru sygnału w określonych punktach czasu. Zazwyczaj bezpośrednio po próbkowaniu sygnału następuje proces jego kwantyzacji. Częstotliwość próbkowania powinna być co najmniej dwa razy większa od największej częstotliwości składowej obecnej w próbkowanym sygnale. W przeciwnym razie przy odtwarzaniu pierwotnego sygnału z sygnału próbkowanego pojawią się błędy (aliasing).

W praktyce stosuje się zazwyczaj układy typu sample-and-hold, które nie tylko mierzą wartość sygnału w określonym punkcie czasu, ale też zapamiętują tę wartość przez pewien czas aby następny układ dokonał kwantyzacji.

Do zapisu dźwięku stosuje się szereg standardowych częstotliwości próbkowania. W mniej wymagających aplikacjach spotyka się 32kHz. Najbardziej popularne częstotliwości to 44,1 kHz (stosowane na płytach CD) oraz 48 kHz (magnetofony cyfrowe zarówno amatorskie jak i profesjonalne), a także ich wielokrotności (88,2kHz - 96kHz - 176,4kHz - 192kHz - 352,8kHz - 384kHz).

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Kliknięcie na niniejszy link spowoduje uruchomienie w nowym oknie formularza, przy pomocy którego można przekazać uwagi do redakcji.
Copyright © 1991-2019 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl