Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

MQA (Master Quality Authenticated)

Hasła dotyczące
plików audio:

AAC
AIFF
Apple Lossless
aptX
ATRAC
DSD
DXD
FLAC
Kontener multimedialny
LDAC
LHDC-LLAC
Monkey-s Audio
MP3
MP3HD
MQA
Musepack
Ogg Vorbis
PASC
SBC
Shorten
WAVE
WMA
WMA Lossless

MQA (Master Quality Authenticated) to technologia kodowania sygnału cyfrowego mająca za zadanie poprawienie jakości, przy zachowaniu umiarkowanej przepływności bitowej. Technologię tą opracowali Bob Stuart z firmy Meridian i brytyjski matematyk Peter Craven. Dla popularyzacji i licencjonownaia MQA utworzono osobną firmę MQA Ltd. Po kilkuletnich eksperymentach, począwszy od 2016 roku zaczęły się pojawiać komercyjne implementacje sprzętu i nagrań MQA.

Aby wykorzystać w pełni zalety MQA trzeba zastosować koder przy rejestracji i dekoder przy odtwarzaniu. Plik MQA ma postać zwykłego pliku z liniowym zapisem PCM, jak na przykład WAV, FLAC, AIFF. W pliku MQA są jednak zaszyte dodatkowe informacje. Informacje te dotyczą składowych sygnału powyżej 20kHz i są umieszczone poniżej poziomu szumów w pliku MQA. Aby wykorzystać te dodatkowe informacje potrzebny jest dekoder MQA. Bez takiego dekodera plik też zostanie normalnie odtworzony przez sprzęt pozbawiony obsługi MQA, a według firmowych informacji nawet w takim przypadku jakość będzie nieco lepsza niż z płyty CD.

Teoretyczną podstawą dla MQA są dwie obserwacje. Według klasycznej teorii próbkowania Nyquista-Shannona największa dopuszczalna częstotliwość sygnału analogowego, który może być prawidłowo spróbkowany jest równa połowie częstotliwości próbkowania. Jest ona określana jako częstotliwość Nyquista. Jeśli w sygnale analogowym obecne są składowe o częstotliwości wyższej od częstotliwości Nyquista spowoduje to powstanie błędów próbkowania, dlatego takie składowe muszą być odfiltrowane. Klasyczna teoria bazuje na założeniu o całkowicie losowym charakterze próbkowanego sygnału. Jeśli jednak charakter sygnału nie jest losowy (co dotyczy między innymi muzyki, sygnałów z obserwacji astronomicznych czy sygnałów obrazowania medycznego) możliwe jest przekroczenie niektórych ograniczeń wynikających z klasycznej teorii Nyquista-Shannona.

Druga obserwacja kluczowa dla MQA dotyczy subiektywnego odbioru różnych zniekształceń powstających przy przetwarzaniu analogowo-cyfrowym i cyfrowo-analogowym. Według autorów MQA najbardziej szkodliwym typem zniekształcenia jest rozmycie czasowe powstające przy filtrowaniu w trakcie konwersji. Dla sygnału o parametrach płyty CD rozmycie wynosi około 5ms. Przy wyższych częstotliwościach próbkowania rozmycie maleje. Przy próbkowaniu 192kHz rozmycie wynosi około 500µs, ale według materiałów MQA jest to wciąż zbyt duża wartość i skutki rozmycia są wciąż słyszalne. Natomiast przy zastosowaniu MQA można obniżyć rozmycie czasowe do 10µs.

W czasie kiedy MQA wprowadzano na rynek ilość informacji technicznych na temat tego rozwiązania była bardzo skromna. Pojawiały się dość liczne pozytywne oceny MQA bazujące na testach odsłuchowych. Z czasem udało się też wykonać pewne techniczne analizy i poszerzyć zakres wiedzy o działaniu MQA, w wyniku czego pojawiły się opinie kwestionujące sens stosowania MQA. Niezależnie od aspektów technicznych krytykowano też MQA ze względu na potencjalny wpływ tego rozwiązania na funkcjonowanie rynku muzycznego.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl