Audio Atelier
SoundClub

MiniDisc (skrót: MD)

1. Format p³yty do cyfrowego zapisu d¼wiêku. Opracowany przez firmê Sony i sprzedawany od 1992 roku. P³yty MD s± osi±galne w dwóch postaciach: jako nagrywalne b±d¼ przeznaczone tylko do odtwarzania. W wersji nagrywalnej wykorzystany jest magneto-optyczny no¶nik, który w trakcie nagrania/kasowania zmienia swój wspó³czynnik odbicia ¶wiat³a. Wariant przeznaczony tylko do odczytu jest produkowany podobnie jak p³yty CD - zapis ma postaæ wg³êbieñ w warstwie odbijaj±cej.

P³yta MD ma ¶rednicê 64 mm i grubo¶æ 1,2 mm. Jest zamkniêta w kasetce o wymiarach 72,68,5 mm. Skok spiralnej ¶cie¿ki z zapisem wynosi 1,6 mikrona. MD pierwotnie móg³ pomie¶ciæ do 74 minut nagrania, w przypadku p³yt nagrywalnych spotykane by³y warianty 60 i 74 minuty. Pod koniec lat 1990-tych pojawi³y siê p³yty o czasie nagrania do 80 minut, najpierw w wersji tylko do odczytu, a pó¼niej tak¿e w wersji do nagrania. Jest te¿ dostêpna opcja zapisu monofonicznego o przed³u¿onym czasie nagrania. Zapis d¼wiêku odbywa siê z wykorzystaniem systemu kompresji o nazwie ATRAC, co pozwala obni¿yæ wielko¶æ strumienia informacji o oko³o 5 razy do 300 kb/s.

Format MD nie osi±gn±³ takiej popularno¶ci na rynku audio jak zapowiada³a firma Sony. Najlepsze wyniki sprzeda¿y MD uzyskano na rynku japoñskim. Wraz z rozpowszechnieniem przeno¶nych odtwarzaczy plików (MP3) sprzeda¿ sprzêtu MD gwa³townie spad³a i format ten zacz±³ zanikaæ.

Nie powiod³y siê próby wylansowania MD jako no¶nika do zastosowañ komputerowych. Urz±dzenia pod nazw± MD Data nie zdoby³y szerszej popularno¶ci.

2. Mianem MiniDisc (MD) by³ te¿ okre¶lany prototypowy system zapisu cyfrowego opracowany przez firmê Teldec (Telefunken + Decca). We wczesnych latach 1980-tych by³ uwa¿any za potencjalnego konkurenta dla p³yty CD. Sam system zapisu by³ zapo¿yczony z technologii TED opracowanej dla p³yt wideo w po³owie lat 1970-tych. MiniDisc wykorzystywa³ p³yty z polichlorku winylu o ¶rednicach 7,5 lub 13,5 cm. Mniejsza ¶rednica by³a przewidzina dla zapisu dwukana³owego a wiêksza dla czterokana³owego. System charakteryzowa³ siê sta³± prêdko¶ci± obrotow± p³yty (250 obr/min), czasem nagrania 2x60 minut, czêstotliwo¶ci± próbkowania 48kHz, rozdzielczo¶ci± 14 bitów, a tak¿e umieszczeniem p³yty w specjalnej kasecie, która by³a otwierana dopiero w odtwarzaczu.

TenToGra
Electro-Lab
Strona domowaPomocKontaktZalogujRejestracja
Menu g³ówneBlogFelietonyFirmyGie³daNowo¶ciPoradyRecenzjeReporta¿eS³ownikWywiady
WitrynaO nasNasze us³ugiRegulamin gie³dyO witrynie hifi.plO domenie hifi.plPraca dla hifi.plInformacja o
ciasteczkach
(cookies)
ReklamaCennik reklamyParametry techniczne,
organizacyjne reklamy
Reklama FAQRotacja banerówPorównanie hifi.pl
z pras± drukowan±
Lista aktualnych reklam