HiFi Club
Albedo

HDCD

Skrót od s³ów High Definition Compatible Digital. Jest to opracowanie pozwalaj±ce poprawiæ niektóre parametry zapisu na p³ycie kompaktowej bez utraty kompatybilno¶ci ze standardem CD. Kompatybilno¶æ jest obustronna, co oznacza, ¿e zwyk³e odtwarzacze, które nie zosta³y wyposa¿one w dekoder HDCD, mog± odczytywaæ p³yty HDCD (choæ owocuje to minimaln± zmian± charakteru brzmienia). System ten opracowa³a amerykañska firma Pacific Microsonics. Kompatybilno¶æ opiera siê na tym, ¿e dodatkowe informacje wykorzystywane przez dekoder HDCD s± zatopione w samym sygnale fonicznym. Z punktu widzenia odtwarzacza bez dekodera HDCD te dodatkowe informacje to tylko bardzo cichy szum maskowany przez sam sygna³.

Proces przygotowania nagrañ HDCD zaczyna siê od konwersji analogowo-cyfrowej wykonywanej z czêstotliwo¶ci± próbkowania 192 lub 176,4 kHz. Nastêpnie sygna³ jest konwertowany do czêstotliwo¶ci próbkowania 96 lub 88,2 kHz i rozdzielczo¶ci 24 bitów przy pomocy specjalnych filtrów i poddany dalszej obróbce, po której uzyskuje siê ju¿ sygna³ o czêstoliwo¶ci próbkowania 44,1 kHz w³a¶ciwej dla p³yty CD. W procesie tym mo¿na zmieniæ strukturê dynamiczn± sygna³u w zakresie najwy¿szych (Peak Extend) i najni¿szych (Low Level Range Extend) poziomów. Peak Extend w ³agodny sposób ogranicza szczytowe warto¶ci sygna³u a Low Level Range Extend nieznacznie kompresuje sygna³ w zakresie najni¿szych poziomów. W wyniku obu tych operacji mo¿na dopasowaæ do mo¿liwo¶ci zapisu CD sygna³ o wiêkszej dynamice. Procesor HDCD wykorzystuje te¿ zmienny filtr decymacyjny (antyaliasingowy), którego parametry s± na bie¿±co dostosowywane do charakteru sygna³u audio. Wykorzystany jest tak¿e specjalnie kszta³towany dither.

Na p³ytach HDCD w najmniej znacz±cym bicie dodatkowo zapisany jest pseudo-stochastyczny szum, który niesie informacjê o sposobie kodowania HDCD (parametry Peak Extend, Low Level Range Extend oraz wybór filtru decymacyjnego). Najmniej znacz±cy bit nie jest jednak wykorzystywany na sta³e dla potrzeb HDCD, a jedynie przez oko³o 2-5% czasu nagrania. Wed³ug zapewnieñ Pacific Microsonic zaszyte w ten sposób w sygnale fonicznym parametry kodowania s± ca³kowicie nies³yszalne.

Odtwarzacze wyposa¿one w dekoder HDCD identyfikuj± i odczytuj± dodatkow± informacjê zapisan± w najmniej znacz±cym bicie, a nastêpnie wykorzystuj± j± by rozszerzyæ zakres dynamiki nagrania (chodzi o Peak Extend, Low Level Range Extend - wykonuje siê proces odwrotny ni¿ przy przygotowaniu nagrania) i wybraæ parametry filtru decymacyjnego. Natomiast odtwarzacze niewyposa¿one w HDCD nie s± w stanie zinterpretowaæ kodowania zapisanego w najmniej znacz±cym bicie, a w konsekwencji nie mog± zmieniæ parametrów filtru ani rozszerzyæ zakresu dynamiki i odtwarzaj± nagranie w takiej postaci w jakiej jest zarejestrowane na p³ycie, czyli z nieznacznie zmodyfikowan± struktur± dynamiczn±.

Premium Sound
TenToGra
Strona domowaPomocKontaktZalogujRejestracja
Menu g³ówneBlogFelietonyFirmyGie³daNowo¶ciPoradyRecenzjeReporta¿eS³ownikWywiady
WitrynaO nasNasze us³ugiRegulamin gie³dyO witrynie hifi.plO domenie hifi.plPraca dla hifi.plInformacja o
ciasteczkach
(cookies)
ReklamaCennik reklamyParametry techniczne,
organizacyjne reklamy
Reklama FAQRotacja banerówPorównanie hifi.pl
z pras± drukowan±
Lista aktualnych reklam