Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.
Hi-End Studio
Audio Atelier

Efekt Dopplera

Hasła dotyczące
podstawowych pojęć
z dziedziny akustyki:

Długość fali
Dyfrakcja
Dźwięk
Efekt Dopplera
Prędkość dźwięku

W akustyce efekt Dopplera polega na zmianie postrzeganej wysokości dźwięku kiedy źródło i słuchacz są w ruchu względem siebie. Jeśli źródło i słuchacz zbliżają się do siebie dźwięk jest wyższy, zaś jeżeli źródło i słuchacz oddalają sie od siebie dźwięk jest niższy. Zjawisko to łatwo jest zaobserwować w przypadku poruszających się samochodów czy pociągów.

Jeśli porusza się źródło, efekt Dopplera jest spowodowany przez rzeczywistą zmianę długości wytwarzanej fali akustycznej. Natomiast jeśli słuchacz jest w ruchu to zjawisko wynika z pozornej zmiany odczuwanej częstotliwości fali, gdyż ich długość nie jest zmieniona.

Efekt Dopplera wziął swą nazwę od austriackiego fizyka i matematyka Christiana Johanna Dopplera (1803-1853), który pierwszy wyjaśnił to zjawisko w 1842 roku.

Audio Connect
Premium Sound
Strona domowaPomocKontaktZalogujRejestracja
Menu główneBlogFelietonyFirmyGiełdaNowościPoradyRecenzjeReportażeSłownikWywiady
WitrynaO nasNasze usługiRegulamin giełdyO witrynie hifi.plO domenie hifi.plPraca dla hifi.plInformacja o
ciasteczkach (cookies)
ReklamaCennik reklamyParametry techniczne,
organizacyjne reklamy
Reklama FAQRotacja banerówPorównanie hifi.pl z reklamą
w prasie drukowanej
Lista aktualnych reklam