Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Pamiętajmy o dostępności napraw kiedy kupujemy hi-fi

Dostępność ekonomicznie opłacalnej naprawy sprzętu to ważna sprawa. A jednak ten czynnik w bardzo małym stopniu wpływa na wybory dokonywane w czasie zakupów. Łatwość serwisowania jest zwykle pomijana, czasami uwzględniana w niedużym zakresie i bardzo rzadko jest traktowana jako czynnik pierwszoplanowy.

Zachowanie klientów można zrozumieć. Zdobywanie informacji o awaryjności i możliwościach naprawy wymaga pewnego wysiłku. Awaryjność sprzętu audio nie jest aż tak wysoka by budzić powszechne obawy u nabywców. Takie podejście jest jednak nazbyt optymistyczne, bo awarie nie są tak rzadkie byśmy mogli ignorować możliwość ich zaistnienia.

Niektóre rynki są zdominowane przez niewielką liczbę firm o podobnej polityce dotyczącej serwisu i klient nie za bardzo ma możliwość by uwzględnić ten czynnik przy wyborze. Szczęśliwie dla nas rynek audio jest mniej jednorodny. Działają na nim firmy małe, średnie i duże, nie ma tu monopolistów, a podejście do napraw jest zróżnicowane. Przy odrobinie dociekliwości można zdobyć sporo wartościowych informacji dotyczących możliwości naprawy sprzętu.

Nie przeceniajmy gwarancji
Wiele osób wychodzi z założenia, że ochrona wynikająca z gwarancji jest wystarczająca. Gwarancja jest ważna, ale nie daje absolutnego zabezpieczenia i w niektórych przypadkach trzeba sfinansować naprawy samodzielnie.

Po pierwsze same warunki gwarancji mogą narzucać ograniczenia. Nie wszystkie naprawy są wykonywane w ramach gwarancji. Wyłączenie niektórych usterek z ochrony gwarancyjnej jest zresztą zupełnie naturalne. Rozszerzona gwarancja na wybrane podzespoły czy gwarancja przedłużona może być obwarowana dodatkowymi warunkami.

Czasami wyegzekwowanie naprawy gwarancyjnej może być utrudnione. Wystarczy, że producent czy dystrybutor zaprzestanie swej działalności.

Niestety istnieją też podejrzenia dotyczące uchylania się firm od realizacji napraw gwarancyjnych. Chodzi zwłaszcza o możliwość okłamania klienta odnośnie natury usterki urządzenia przekazanego do naprawy. Jeśli sprzęt zostanie przekazany do serwisu, a wróci do nas informacja, że był on modyfikowany lub naprawiany bez autoryzacji to znajdziemy się w trudnej sytuacji.

Gwarancja się kiedyś skończy, najczęściej po dwóch latach. W porównaniu z żywotnością sprzętu audio jest to krótki okres czasu.

Wszystko to prowadzi do prostego wniosku, że trzeba się liczyć z wariantem naprawy odpłatnej.

Naprawy pogwarancyjne w serwisach autoryzowanych
W idealnym świecie mielibyśmy bezproblemowy dostęp do ekonomicznych napraw pogwarancyjnych w autoryzowanych serwisach. Świat idealny nie jest. Czasami firmy zapewniają korzystne warunki napraw z myślą o budowaniu pozytywnego wizerunku marki. Niestety jest też wiele sytuacji bardzo niekorzystnych dla klientów. Chodzi głównie o niezwykle wygórowane ceny, a czasami także o słabą dostępność części zamiennych.

Tani, wart przysłowiowe grosze głośnik wysokotonowy z miniwieży oferowany za 200 złotych. Dobry, ale konwencjonalny głośnik wysokotonowy oferowany za około 1.500 złotych. Transport CD wart może 200-300 złotych oferowany za ponad 2.000. Niestety są to przykłady wzięte z życia, z prawdziwych ofert oficjalnych serwisów. Naprawy w takich cenach są po prostu nieopłacalne.

Właśnie dlatego zalecamy zbieranie podstawowych informacji dotyczących warunków serwisowania przed zakupem sprzętu audio. Warto sprawdzać jakie są możliwości i ceny napraw pogwarancyjnych kluczowych podzespołów. A więc będzie tu chodziło o głośniki w zestawach głośnikowych, transporty w otwarzaczach płyt optycznych (CD, DVD, Blu-ray), wszelkie piloty do urządzeń elektronicznych, lampy i transformatory wyjściowe we wzmacniaczach lampowych.

Naprawy w serwisach niezależnych
Będziemy w korzystniejszej sytuacji jeśli nasz sprzęt daje się naprawić w serwisie niezależnym, bo to znacznie zwiększa szanse na wykonanie usługi w przystępnej cenie. Na szczęście nie trzeba być fachowcem, żeby ustalić niektóre fakty dotyczące możliwości takiej naprawy.

Korzystna jest sytuacja gdy kolumny głośnikowe są wykonane w oparciu o powszchnie dostępne głośniki - co zazwyczaj nietrudno ustalić.

Niezależnie od tego jakie głośniki zastosowano w kolumnach, zawsze korzystna jest dostępność zestawów naprawczych do tychże głośników. Dotyczy to głównie głośników wysokotonowych. Po pierwsze dlatego, że łatwiej ulegają one uszkodzeniu, a po drugie zestawy naprawcze do głośników nisko/średniotonowych są rzadziej spotykane. Warto o dostępność i cenę zestawu naprawczego zapytać przed zakupem kolumn.

W przypadku głośników z piankowymi zawieszeniami ważna jest dostępność samych zawieszeń, bo ich trwałość jest ograniczona. Wymiana piankowych zawieszeń będzie nieunikniona, czasami już po kilku, a najpóźniej po kilkunastu latach. Nie można liczyć na większą trwałość.

W przypadku wszystkich urządzeń elektronicznych istotne jest by oznaczenia zastosowanych podzespołów nie były zatarte.

W przypadku odtwarzaczy optycznych (CD, DVD, Blu-ray) elementem do sprawdzenia jest transport czy blok lasera - wskazana jest możliwość ekonomicznej wymiany tych podzespołów.

Generalnie pod kątem serwisowania lepsze są urządzenia bazujące na konwencjonalnych technologiach. Nawet przy braku oryginalnych podzespołów fachowy serwis poradzi sobie z przywróceniem sprzętu do sprawności, w najgorszym wypadku odbędzie się to kosztem nieznacznego odejścia od oryginalnych parametrów.

Profilaktyka
Pamiętajmy też, że awaryjność zależy od sposobu użytkowania. Korzystajmy ze sprzętu w prawidłowy sposób. Po pierwsze trzymajmy się ogólnych zasad, a jeśli producent podaje dodatkowe wskazówki w instrukcji obsługi to stosujmy się również do nich.

Jeśli zakładamy, że nasz sprzęt będzie eksploatowany bardzo intensywnie i ryzyko uszkodzenia będzie podwyższone, trzeba dobrać parametry techniczne oraz rozwiązania konstrukcyjne stosownie do stawianych wymagań. Takie okoliczności mogą też być argumentem przemawiającym za wykonaniem urządzenia DIY.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl