Albedo
KBL Sound

IFPI - wzrost rynku muzyki w plikach (30.01.2008)

Międzynarodowe zrzeszenie przemysłu muzycznego opublikowało raport o rynku muzyki sprzedawanej w postaci plików. W 2007 roku sprzedaż w Internecie i przez sieci komórkowe wygenerowała obrót 2,9 miliarda dolarów. W roku 2006 obroty wyniosły 2,1 miliarada co daje około 40-procentowy wzrost rok do roku. Jeszcze w roku 2003 rynek dystrubucji muzyki w plikach praktycznie nie istniał, całość ówczesnych obrotów szacowna jest na 20 milionów dolarów. W roku 2004 było to 400 milionów, a w 2005 1,1 miliarda dolarów. Znaczny wzrost sprzedaży muzyki w plikach nie zrekompensował jednak spadku sprzedaży płyt CD i cały rynek fonograficzny zmalał.

Wspomniane 2,9 miliarda dolarów to około 15 procent całego rynku muzycznego. W USA udział plików w całości rynku osiągnął już 30%. Rekord sprzedaży wynoszący 7,3 miliona pobrań (uwzględniane są wszystkie formaty, także ściągane przez sieci komórkowe) należy do piosenki Girlfriend Avril Lavigne. Kolejni wykonawcy na liście najpopularniejszych to Utada Hikaru, Rihanna, T-Pain oraz Akon.

Liczbę serwisów oferujących muzykę w plikach obliczono na ponad 500, a ich całościową ofertę na ponad 6 milionów utworów. Zależnie od kraju znaczne jest zróżnicowanie proporcji pomiędzy dystrybucją przez Internet a dystrybucją w sieciach komórkowych. Najwyższy udział Internetu mają Niemcy (69%) oraz USA (67%) a najmniejszy Japonia, gdzie aż 91% sprzedaży generują sieci komórkowe.

Tak jak poprzednie publikacje z organizacji fonograficznych i ten raport poświęca dużo uwagi obiegowi plików w serwisach wymiany plików. IFPI kładzie duży nacisk na zobligowanie operatorów udostępniajacych dostęp do Internetu do kontroli zachowań użytkowników. Według szacunków IFPI ilość plików ściągnięta za darmo jest 20-krotnie większa aniżeli ilość ściągnięta z oficjalnych serwisów. Pełny tekst 28-stronicowego raportu można znaleźć na witrynie IFPI.

Galeria Audio
SoundClub
Strona domowaPomocKontaktZalogujRejestracja
Menu główneBlogFelietonyFirmyGiełdaNowościPoradyRecenzjeReportażeSłownikWywiady
WitrynaO nasNasze usługiRegulamin giełdyO witrynie hifi.plO domenie hifi.plPraca dla hifi.plInformacja o
ciasteczkach
(cookies)
ReklamaCennik reklamyParametry techniczne,
organizacyjne reklamy
Reklama FAQRotacja banerówPorównanie hifi.pl
z prasą drukowaną
Lista aktualnych reklam