Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Lekcje z MP3 - oczekiwania użytkowników

24.04.2001

Nie brak komentarzy dotyczących popularności MP3. Często pojawia się pytanie o przyczyny tej popularności. I zwykle pada następująca odpowiedź: pliki MP3 są popularne bo są za darmo.

Oczywiście kopiowanie piosenek za darmo jest bardzo kuszące. Ale czy jest to jedyna przyczyna sukcesu MP3? Czy jest to przyczyna główna?

Formaty kompresji MPEG były osiągalne przez wiele lat zanim zaczęła się rewolucja z plikami muzycznymi. Ale sama tylko możliwość techniczna nie była wystarczająca by spopularyzować MP3. Nawet teraz jest wiele rzeczy osiągalnych za darmo, które wcale nie stają się zbyt popularne. Przykładowo można za darmo nagrywać muzykę z radia, albo kolekcjonować filmy nadawane w telewizji, ale niewiele osób to robi. Można znaleźć więcej podobnych przykładów. Wniosek jet oczywisty: rozdawanie czegoś za darmo nie jest automatycznie gwarantem popularności. MP3-ki dają coś więcej niż tylko darmową muzykę, dają też nowe możliwości.

Choć audiofile i zbieracze płyt zwykle cieszą się posiadając wiele półek ze stertami płyt CD, większość ludzi wcale nie jest szczęśliwa, kiedy trzeba poświęcić cenne miejsce dla kolekcji nagrań. Przechowywanie nagrań na twardym dysku nie wymaga żadnej dodatkowej przestrzeni. Muzyka jest zawarta w pudełku, którego byśmy używali także i bez plików muzycznych. Przechowując MP3 na płytach CD-ROM uzyskujemy około 10-krotną oszczędność w porównaniu do zwykłych CD audio. Zalety przechowywania większej ilości muzyki na mniejszych nośnikach są jeszcze bardziej oczywiste w urządzeniach przenośnych i samochodowych.

Wygoda kopiowania to zaleta o zasadniczym znaczeniu. Kopiowanie piosenki to tylko kopiowanie pliku. Nie trzeba ustawiać poziomu nagrania. Nie trzeba czekać minut na wykonanie kopii. Cały proces jest prosty i szybki. Jeśli używamy twardych dysków to przekopiowanie piosenki zajmie kilka sekund. Coś około minuty będzie potrzeba na przekopiowanie całego albumu. Dostępność nagrywarki CD zazwyczaj prowadzi do powstania nowych nawyków. Już po kilku tygodniach nagrywanie na kasety wydaje się bardzo żmudne! Mechanizm ten spotkałem już w rzeczywistości.

Przechowywanie wielu nagrań na jednym nośników otwiera nowe możliwości. Użytkownicy nie są związani ograniczeniami narzuconymi przez wydawców, mogą sortować i kompilować muzykę wedle uznania. Łatwo zauważyć jak wykorzystuje się to w praktyce. Popularniejsze staje sie nagrywanie pojedynczych piosenek. Łatwo można stworzyć 'playlisty'. Całe zarządzanie kolekcją nagrań nabiera nowego wymiaru.

Wszyscy lubią też przenośność swych kolekcji. Przy wymianie twardego dysku w komputerze do przeniesienia całej kolekcji nagrań wystarczy pewnie godzina lub dwie. Wykonanie tego samego z kasetami, MD czy innym tradycyjnym medium zabrało by parę tygodni. Ten czynnik nabierze większego znaczenia kiedy więcej osób zgromadzi większe kolekcje i odkryje jak ważna jest dla nich ta cecha plików. Spodziewam się, że będziemy świadkami nowego trendu, ludzie będą oczekiwać, że ich muzyka jest z nimi wszędzie. W domu lub w samochodzie, w hotelu lub w pracy. Dzięki MP3 wykonany został krok w tym kierunku.

MP3 daje też coś poważnym kolekcjonerom muzyki. Jeden z mych przyjaciół, który korzystał przez pewien czas z serwisu Napstera był zdumiony, że do wymiany oferowano tak wiele rzadkich nagrań. Dawno zapomniane, lokalne gwiazdki popu, muzyka etniczna - wszystko można znaleźć w Internecie. Nikt nie zaryzykował by wydania takiego materiału na płytach CD, ale był on łatwy do zdobycia dzięki Napsterowi. Tak więc sektory ignorowane przez przemysł fonograficzny są bardzo dobrze obsługiwane dzięki systemowi plików muzycznych.

Przemysł fonograficzny usilnie stara się by wymusić standardy techniczne i prawodawstwo, które zapewni wydawcom kontrolę nad kopiowaniem. Ale takie standardy pozbawią użytkowników funkcjonalnych korzyści związanych z MP3. Jest więc bardzo prawdopodobne, że takie rozwiązania spotkają się z niechęcią ze strony klientów, a być może zostaną kompletnie odrzucone. Upośledzona funkcjonalność to bardzo duża wada. (GS)

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl