Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Robin Hamilton z firmy Traxdata odpowiada na pytania dotyczące rynku nośników CD-R


Wywiad przeprowadzono w sierpniu 2000.
Rozmówcy: RH - Robin Hamilton, GS - Grzegorz Swiniarski
GS: Chciałbym się najpierw spytać o tempo wzrostu rynku CD-R / CD-RW w skali globalnej. Jak wiele płyt produkowano na przestrzeni ostatnich dwóch-trzech lat i ile będzie wyprodukowanych w roku 2000?
RH: W roku 2000 rynek wzrósł do 2,9 miliarda z 1,58 milarda w 1999.

GS: Jak podzielony jest rynek CD-R/RW, jaki jest odsetek płyt CD-R audio a jaki CD-RW w porównaniu z całkowitą liczbą?
RH: Produkcja CD-R w roku 2000 to około 2.9 miliarda płyt, podczas gdy CD-RW tylko 89 milionów. Audio CD-R to mały lecz szybko rosnący rynek. W 2000 roku produkcja osiągnie wielkość 43 milionów sztuk.

GS: Płyty CD-R do nagrywania danych są często używane do zapisu audio w nagrywarkach komputerowych, ale dość trudno jest znaleźć statystyki na ten temat. Czy prowadzili Państwo jakiekolwiek badania w tej sprawie? Czy są Państwo w stanie oszacować jak wiele komputerowych płyt CD-R wykorzystuje się do nagrań audio?
RH: Niestety nie wykonywaliśmy badań. Według mojej osobistej oceny prawdopodobnie jedna czwarta wszystkich CD-R jest używana do nagrań audio.

GS: Jak wypada porównanie rynku MD z rynkiem CD-R? Czy produkcja nienagranych MD rośnie równie szybko jak CD-R?
RH: Światowy rynek na MiniDisc w roku 2000 to 240 milionów płyt. Jest to wzrost z poziomu 177 milionów w 1999 roku. Na rok 2001 spodziewamy się 307 milionów. Tak więc produkcja MD nie rośnie tak szybko jak CD-R.

GS: Czy sądzi Pan, że błyskawiczny rozwój CD-R odbija się w jakimś stopniu na MD?
RH: Nie. Uważam, że MD zalicza się do produktów "lifestyle" i jest adresowany na inny rynek.

GS: Czy na podstawie sprzedaży czystych nośników MD można już coś przwidywać na temat przyszłości tego formatu w ogóle?
RH: Tylko o tyle, że CD-R będzie na rynku dłużej od MD o wiele lat.

GS: Kilka lat temu było wiele problemów związanych ze standaryzacją płyt CD-R i nagrywarek, także pewne kombinacje płyt/nagrywarek dawały wysoki odsetek nieudanych nagrań. Pamiętam, że powstał nawet komitet do rozwiązania tego problemu. Jak wygląda sytuacja obecnie?
RH: Nie jestem pewien co do wyników pracy tego komitetu, ale problem pozostaje aktualny. Wprowadzenie formatów o zwiększonej pojemności też nie pomoże w tej sytuacji.

GS: W tej chwili ceny nagrywalnych nośników z rodziny DVD są dość wysokie w porówaniu z CD. Czy spodziewa się Pan, że ceny czystych DVD obniżą się do ceny CD-R kiedy DVD zyska na popularności? Kiedy mogło by to nastąpić w Pana opinii?
RH: Spodziewam się, z dojdzie to tego w ostatnim kwartale 2004 roku.

GS: Jakie są Pańskie oczekiwania odnośnie nagrywalnego DVD? Czy bardziej prawdopodobny jest scenariusz szybkiego wyparcia CD przez DVD, czy też raczej spodziewa się Pan długotrwałej dominacji CD?
RH: Sądzę, że CD-R pozostanie w użytku jeszcze przez wiele lat. W takiej czy innej postaci istnieje około miliarda odtwarzaczy CD, a DVD nie stanie się produktem masowym dopóki ceny urządzeń nie spadną. Obydwa formaty będą więc koegzystowały w dającej się przewidzieć przyszłości.

GS: Być może za wcześnie by rozmawiać o planach Traxdaty w odniesieniu do wielowarstwowych płyt fluorescencyjnych zademonstrowanych przez C-3D i spodziwanych na rynku w roku 2001. Chciałbym jednak zapytać czy śledzicie Państwo rozwój tej technologii i czy uważacie, że jest to wasz potencjalny rynek w przyszłości.
RH: Partnerzy Traxdata zainwestowali juz poważnie w technologię fluorescencyjną. Uważamy, że jest to ekscytujący temat i bez wątpienia będziemy mieli w naszej ofercie takie produkty kiedy tylko rynek dojrzeje.
Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl