Uwaga!

Trwaj± prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny bêdzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczaæ og³oszeñ na gie³dzie
- nie wykonywaæ ¿adnych innych czynno¶ci zwi±zanych z og³oszeniami

Przewidujemy, ¿e czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie mo¿na normalnie korzystaæ z tre¶ci zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie mo¿liwe bêdzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodno¶ci wynikaj±ce z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszê klikn±æ aby uzyskaæ wiêcej informacji.

Zawieszenie g³o¶nika

Has³a dotycz±ce
konstrukcji g³o¶ników:

G³o¶nik
Karkas g³o¶nika
Zawieszenie g³o¶nika

Zawieszenie (ang. surround lub suspension) to element konstrukcyjny g³o¶nika. Zawieszenie jest elastyczne, od strony wewnêtrznej jest po³±czone (zwykle sklejone) z zewnêtrznym obwodem membrany, a od strony zewnêtrznej przyklejone do konstrukcji (kosza) g³o¶nika. Spe³nia ono kilka istotnych funkcji niezbêdnych dla prawid³owego dzia³ania g³o¶nika.

Zawieszenie gumowe
G³o¶nik ¶redniotonowy z papierow± membran±
oraz typowym zawieszeniem gumowym

Zawieszenie z g±bki
G³o¶nik wysokotonowy z tioxidow± membran±
na zawieszeniu w postaci pier¶cienia z g±bki

Zamiennie zawieszenie jest te¿ okre¶lane terminem resor górny. Wed³ug tej konwencji resor (ang. spider) jest nazywany resorem dolnym. S³owem zawieszenie mo¿na te¿ okre¶liæ ca³y uk³ad z³o¿ony obydwu elementów. W takim przypadku wed³ug jednej konwencji na zawieszenie z³o¿y siê resor górny oraz resor dolny, wed³ug drugiej konwencji resor oraz zawieszenie.

Zawieszenie utrzymuje membranê we w³a¶ciwej pozycji. Chodzi zarówno o centrowanie jak te¿ o utrzymanie neutralnej pozycji bez pod³±czonego sygna³u oraz powrót wychylonej membrany do pozycji neutralnej. W g³o¶nikach niskotonowych i ¶redniotonowych zawieszenie zwykle dzieli t± funkcjê z resorem. W g³o¶nikach wysokotonowych spe³nia t± funkcjê samodzielnie.

Sprê¿ysto¶æ i stratno¶æ zawieszenia ma swój udzia³ w okre¶leniu parametrów Thiele-Smalla - razem z resorem tam gdzie jest on obecny.

Rodzaj zawieszenia decyduje o naturze mechanicznego obci±¿enia zewnêtrznego obwodu membrany. Ma to znaczny wp³yw na powstawanie rezonansów i t³umenie drgañ w membranie.

Zawieszenie porusza siê wraz z membran± i te¿ uczestniczy w promieniowaniu d¼wiêku. Przy okre¶laniu efektywnej powierzchni membrany przyjmuje siê zwykle, ¿e czê¶æ zawieszenia wspó³tworzy sumaryczn± powierzchniê promieniuj±c±. Podobnie czê¶æ masy zawieszenia wspó³tworzy masê drgaj±c±. W niektórych g³o¶nikach wysokotonowych (g³o¶nik pier¶cieniowy, ang. ring radiator) zawieszenie jest celowo poszerzone i ma du¿y udzia³ w efektywnym promieniowaniu.

Najpopularniejsz± form± zawieszenia w g³o¶nikach ¶rednio- niskotonowych jest pier¶cieñ wykonany z gumy. Pier¶cieñ ma zwykle fa³dê wybrzuszon± na zewn±trz, fa³dê wybrzuszon± do ¶rodka lub fa³dê podwójn±. Zamiast gumy stosowana jest te¿ pianka. Zawieszenia piankowe by³y bardziej popularne przed rozpowszechnieniem zawieszeñ gumowych, ale wci±¿ s± stosowane. Kolejn± form± zawieszenia jest zestaw kilku fa³d z impregnowanej tkaniany lub impregnowanego papieru.

W g³o¶nikach wysokotonowych te¿ powszechnie stosuje siê pojedyncz± fa³dê z gumy lub z materia³u tekstylnego. W metalowych kopu³kach stosowane bywa rozwi±zanie polegaj±ce na tym, ¿e funkcjê zawieszenia spe³nia p³askie przed³u¿enie membrany (poza obwodem czê¶ci kopu³kowej), ale tak± konstrukcjê nale¿y traktowaæ jako gorsz± jako¶ciowo.

Funkcjê zawieszenia mo¿e te¿ spe³niæ pier¶cieñ z g±bki pod warunkiem, ¿e zakres roboczych wychyleñ membrany jest niedu¿y. Firma Focal stosowa³a zawieszenia z g±bki w wielu modelach g³o¶ników wysokotonowych. Firma B&W wykorzystywa³a pier¶cieñ z g±bki w g³o¶nikach ¶redniotonowych (w firmowej nomenklaturze rozwi±zanie nazywano FST czyli Fixed Suspension Transducer).

Zawieszenia maj± ograniczon± trwa³o¶æ i z czasem mo¿e wyst±piæ konieczno¶æ wymiany. Szczególnie szybko starzej± siê zawieszena piankowe, których trwa³o¶æ silnie zale¿y od warunków u¿ytkowania. Bezpo¶rednie nas³onecznienie, wilgoæ oraz czêste skoki temperatury mog± znacznie skróciæ ¿ywotno¶æ piankowego zawieszenia. Zale¿nie od rodzaju u¿ytego materia³u i warunków u¿ytkowania trwa³o¶æ zawieszeñ piankowych mie¶ci siê w przedziale od pojedynczych lat do kilkunastu lat. Zawieszenia gumowe s± generalnie trwalsze, ale te¿ mog± siê deformowaæ pod wp³ywem wysokiej temperatury. W niekorzystnych okoliczno¶ciach wystarczaj±cy dla powstania deformacji mo¿e byæ wzrost temperatury spowodowany przez nas³onecznienie. Po wieloletnim u¿ytkowaniu ciê¿ar membrany mo¿e spowodowaæ odchylenie od centralnej pozycji. Tymczasowo mo¿na rozwi±zaæ ten problem odwracaj±c g³o¶nik.

Je¶li maj± Pañstwo uwagi dotycz±ce tej strony lub zauwa¿yli¶cie na niej b³êdy, dajcie nam znaæ.
Aby przekazaæ swoje uwagi do redakcji proszê
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl