Uwaga!

Trwaj± prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny bêdzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczaæ og³oszeñ na gie³dzie
- nie wykonywaæ ¿adnych innych czynno¶ci zwi±zanych z og³oszeniami

Przewidujemy, ¿e czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie mo¿na normalnie korzystaæ z tre¶ci zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie mo¿liwe bêdzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodno¶ci wynikaj±ce z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszê klikn±æ aby uzyskaæ wiêcej informacji.

Sztuczna g³owa

Has³a dotycz±ce
stereofonii:

Mono
Omikrofonowanie AB
Omikrofonowanie ORTF
Omikrofonowanie XY
QSound
Sensaura
Stereofonia
Sztuczna g³owa

System sztucznej g³owy (ang. binaural) jest jednym z klasycznych, lecz ma³o popularnych sposobów rejestracji nagarañ stereofonicznych. Opiera siê on na zastosowaniu dwóch dookólnych mikrofonów umieszczonych w modelu ludzkiej g³owy. Nagrania rejestrowane w tym systemie s± przeznaczone w pierwszej kolejno¶ci do odtwarzania na s³uchawkach, w przeciwieñstwie do innych technik, gdzie rejestruje siê nagrania z my¶l± o odtwarzaniu przy pomocy zestawów g³o¶nikowych.

Idea sztucznej g³owy jest stara i eksperymentowano z ni± we wczesnym okresie rozwoju elektroakustyki. Pierwszy eksperyment powszchnie cytowany przez literaturê dotyczy dokonanej w 1881 roku transmisji z Opery Paryskiej. Rozpowszechnienie tej techniki by³o jednak zawsze ograniczone.

Celem wykorzystania sztucznej g³owy jest uzyskanie sygna³u akustycznego zbli¿onego do tego, który pobudza³by w danych warunkach b³onê bêbenkow± ucha ludzkiego. Dziêki temu mo¿na uzyskaæ efekt zbli¿ony do naturalnego. D¼wiêk zarejestrowany metod± sztucznej g³owy odtwarzany przez s³uchawki jest w pe³ni dookólny, tak jak w naturze, a nie rozpostarty tylko w obszarze przed s³uchaczem jak to siê dzieje przy klasycznym ods³uchu przez dwie kolumny g³o¶nikowe. Powszechnie uwa¿a siê, ¿e realizm mo¿liwy do uzyskania t± metod± zdecydowanie przewy¿sza mo¿liwo¶ci systemów opartych na kolumnach, choæ nie wszyscy s³uchacze tak samo odbieraj± te same nagrania zrealizowane metod± sztucznej g³owy.

Jako wadê nagrañ wykonanych technik± sztucznej g³owy tradycyjnie podawano s³ab± kompatybilno¶æ z odtwarzaniem przez kolumny. Oczywi¶cie odtwarzanie takie jest mo¿liwe, ale z pogorszenim jako¶ci. Zdaniem producentów sprzêtu do nagrañ i zwolenników tej metody probelmy ze s³ab± kompatybilno¶ci± zosta³y jednak przezwyciê¿one.

Najbardziej znane, profesjonalne systemy sztucznej g³owy (ang. dummy head, artificial head) produkuj± firmy Neumann oraz Head Acoustics (stan z roku 2008). S± to produkty kosztowne, adresowane na rynek profesjonalny. Zawieraj± one dodatkowe uk³ady korekcyjne dla uzyskania kompatybilno¶ci z odtwarzaniem przez kolumny.

Rejestracje metod± sztucznej g³owy mog± ró¿niæ siê licznymi szczegó³ami. Chodzi tu o kwestie sposobu odwzorowania g³owy (w³asno¶ci akustyczne modelu), sposób umieszczenia kapsu³ek mikrofonów w kana³ach usznych sztucznej g³owy, zastosowanie dodatkowych korekcji.

Je¶li maj± Pañstwo uwagi dotycz±ce tej strony lub zauwa¿yli¶cie na niej b³êdy, dajcie nam znaæ.
Aby przekazaæ swoje uwagi do redakcji proszê
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl