Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Obudowa zamknięta

Hasła dotyczące
obudów
głośnikowych:

Bass-reflex
Isobaric (Compound)
Membrana bierna
Obudowa otwarta
Obudowa pasmowo-przepustowa
Obudowa z elementem stratnym
Obudowa zamknięta
Variovent

Jeden z typów obudowy głośnikowej. W rozwiązaniu tym obudowa jest zamknięta i użyteczną rolę spełnia tylko sygnał promieniowany przez przednią stronę membrany. Promieniowanie tylnej strony membrany jest w tym typie obudowy pasożytnicze i z reguły jest mocno tłumione poprzez zastosowanie materiałów pochłaniających dźwięk wewnątrz obudowy.

Obudowa zamknięta
Schematyczny
rysunek
obudowy
zamkniętej.

Obudowa zamknięta spełnia dwie bardzo ważne funkcje akustyczne. Po pierwsze odgradza przednią i tylną stronę membrany. Promieniowanie tylnej strony membrany pozostaje w skrzynce i nie sumuje się w otoczeniu z promieniowaniem przedniej strony membrany. Jest to bardzo ważna różnica pomiędzy obudową zamkniętą a otwartą odgrodą. Przy montażu głośnika na zwykłej otwartej odgrodzie promieniowanie przedniej i tylnej strony membrany się sumuje. Sumowanie to prowadzi do znacznego ograniczenia pasma dla niskich tonów. Zastosowanie obudowy zamkniętej pozwala uniknąć tego efektu i znacznie poprawić odtwarzanie niskich tonów w porównaniu z otwartą odgrodą. Stąd stosowany jest termin nieskończona odgroda, czyli po angielsku infinite baffle.

Po drugie powietrze zawarte wewnątrz obudowy zamkniętej pełni funkcję sprężyny. Podatność powietrza wewnątrz obudowy współpracuje z podatnością zawieszenia głośnika. Zmniejszanie objętości obudowy powoduje też zmniejszanie podatności zawartego w niej powietrza (inaczej większa jest sztywność). Stąd stosowany jest termin zawieszenie akustyczne, czyli po angielsku acoustic suspension.

Im większa jest objętość, tym mniejsza jest dobroć rezonansu głośnika pracującego w obudowie i tym niższa jest częstotliwosć rezonansowa. W teorii projektowej obudów zamkniętych szczególnie wyróżnia się dwa przypadki. Dla dobroci 0,5 uzyskuje się optymalną odpowiedź impulsową. Dla dobroci 0,707 uzyskuje się najlepsze rozciągnięcie pasma bez przerzutów na charakterystyce przenoszenia. Dość często spotykaną praktyką konstrukcyjną jest stosowanie dobroci wyższych niż 0,707, co powoduje powstanie na charakterystyce przerzutu (zazwyczaj przerzut ten jest nieduży) i subiektywne uwypuklenie średniego basu.

Obudowa zamknięta wyróżnia się tym, że można ją łatwo zaprojektować. Stąd jest to rozwiązanie bardzo dobrze nadające się do wykorzystania w konstrukcjach amatorskich. Inną zaletą obudowy zamkniętej w porównaniu z obudową bass-reflex jest lepsza odpowiedź impulsowa. Jednak obudowa bass-reflex pozwala w ekonomiczny sposób uzyskać większą ilość niskich tonów niż obudowa zamknięta z porównywalnym głośnikem. Z tego powodu obudowy bass-reflex są popularniejsze i większość głośników dostępnych na rynku ma parametry zoptymalizowane do zastosowania w obudowach bass-reflex.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl