Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

LEDE (Live End Dead End)

Hasła dotyczące
rodzajów pomieszczeń
odsłuchowych:

CID (Controlled Image Design)
LEDE (Live End Dead End)
RFZ (reflection free zone)

LEDE to określenie rodzaju pomieszczenia odsłuchowego (zazwyczaj reżyserki w studiu nagraniowym) zbudowanego według określonych wytycznych. Jest to skrót od słów Live End Dead End. LEDE to zastrzeżony znak towarowy Synergetic Audio Concepts, stąd często spotyka się oficjalną pisownię LEDE®.

Przednia część pomieszczenia LEDE (wokół zestawów głośnikowych) jest bardzo silnie wytłumiona, a część tylnia jest pokryta ustrojami, które nie tłumią dźwięku, ale go silnie rozpraszają. Koncepcja LEDE została opracowana przed rozpowszechnieniem systemów wielokanałowych i jest przeznaczona dla dwukanałowych systemów stereo.

Koncepcja LEDE została opracowana i wdrożona praktycznie pod koniec lat 1970-tych. W roku 1980 Don Davis z Synergetic Audio Concepts i Chips Davis z Las Vegas Recording (pomimo takiego samego nazwiska autorzy niespokrewnieni) opublikowali artykuł z prezentacją LEDE (The LEDE concept for the control of acoustic and psychoacoustic parameters in recording control rooms, J.Audio Eng.Soc., 28, 585-595). Opracowanie LEDE było ściśle związane z zastosowaniem nowych technik pomiarowych (TDS - time-delay spectrometry).

Pomieszczenia LEDE pozwalają kontrolować czas opóźnienia pierwszych odbić docierających do słuchacza (ITD - initial time delay), usunąć wprowadzane przez pomieszczenia odbicia, które są przez ucho odbierane jako wskazówki kierunkowe, a także kontrolować poziom i rozłożenie w czasie dźwięku odbitego. Dzięki temu słuchacz ma neutralne warunki akustyczne i może prawidłowo ocenić sygnał zbierany przez mikrofon w przestrzeni akustycznej studia nagraniowego.

Pomieszczenia LEDE nie muszą mieć ściśle określonego kształtu czy wystroju, ale muszą jednak spełnić kilka konkretnych zaleceń, a część tych zaleceń musi być zweryfikowana pomiarowo.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl