Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Direct metal mastering (DMM)

Hasła dotyczące
płyt gramofonowych:

Direct metal mastering
Płyta drobnorowkowa
Płyta gruborowkowa
RIAA krzywa

Direct Metal Mastering (DMM) to nazwa procesu stosowanego przy produkcji analogowych płyt drobnorowkowych. Technika DMM została opracowna jako doskonalsza alternatywa dla tradycyjnego procesu przygotowania matryc służących do tłoczenia płyt winylowych.

W tradycyjnym procesie produkcji płyt winylowych pierwszym etapem jest nacinanie lakierowanego dysku (ang. lacquer disc), który służy do wykonania kolejnych metalowych kopii. Kolejne generacje nazywa się ojcem (negatyw), matką (pozytyw) i na końcu mamy już matryce (negatyw) używane bezpośrednio do tłoczenia płyt.

W technice Direct Metal Mastering cały proces jest skrócony. Odpowiednio przystosowana do tego celu głowica nacina rowek w płycie miedzianej. Ta miedziana płyta od razu spełnia rolę matki i służy do wytwarzania matryc produkcyjnych. Zastosowanie miedzi zamiast lakieru wymusza zmiany w konstrukcji głowicy nacinającej. W DMM stosuje się diamentowe igły. Potrzebne jest też dostarczenie do głowicy nacinającej znacznie większej mocy.

Technika DMM została opracowana i wprowadzona na rynek we wczesnych latach 1980-tych przez firmy Neumann i Teldec (Telefunken-Decca).

Porównując tradycyjną technikę bazującą na dysku lakierowanym z techniką DMM można wskazć na wiele różnic. Najbardziej oczywista to zmiejszenie ilości kroków w procesie przygotowania matrycy. Ważne są różnice wynikające z rodzaju zastosowanego materiału. Nacinanie w miedzi pozwala obniżyć szumy i zwiększyć dokładność odwzorowania informacji na wyższych częstotliwościach, a także zredukować wzajemne oddziaływanie sąsiadujących ze sobą rowków. W trakcie nacinania dysku lakierowanego igła rylca jest podgrzewana aby ułatwić swobodne kształtowanie rowka. Niestety lakier nieco odbija po przejściu rylca.

W ramach techniki DMM też występują niuanse wpływające na jakość. W grę wchodzą przykładowo takie aspekty jak rodzaj wykorzystanej miedzi (lepsze wyniki uzyskuje się z bardziej miękkim materiałem) czy sposób dopasowania nacinania do bieżącej wartości nagrywanego sygnału akustycznego. Krytyczne opinie na temat jakości płyt wykonanych przy pomocy DMM można zwykle powiązać z niedoskonałościami konkretnych implementacji tej techniki. Dobrze zaaplikowana technika DMM generalnie zapewnia lepszą jakość od techniki bazującej na lakierze.

Sprzęt Neumann-a do masteringu DMM nie jest już produkowany. Działające obecnie wytwórnie płyt winylowych stosujące DMM bazują na starszych urządzeniach.

Direct metal mastering (DMM)
Direct metal mastering (DMM)
Nacinanie miedzianej płyty techniką DMM w niemieckiej firmie Pauler Acoustics

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl