Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

IFA 2007, Stilwerk 2007 - minireportaż z Berlina

Z roku na rok sprzęt stereo klasy high-end jest spychany coraz bardziej na margines tej ogromnej wystawy. Na IFA nigdy nie było dobrych warunków na poważne demonstracje sprzętu audio. W poprzednich latach audiofile mogli przynajmniej zobaczyć co nieco w halach o numerach 8, 9, 10. To co w tym roku wystawiono w halach 1, 2, 3 - mieszankę producentów z Japonii, kilku z Niemiec i USA - dało się obejrzeć w ciągu kilku godzin. Później można było już opuścić wystawę i w poszukiwaniu prawdziwego stereo udać się na przykład do galerii Stilwerk.


W tym roku IFA była ponownie zdominowana przez producentów płaskich telewizorów. Nawigacja samochodowa, projektory, chińska masówka, gry komputerowe, fotografia cyfrowa, BluRay, HD-DVD były uzupełnieniem. Płaski TV stał się platformą, na której się tworzy domowe centrum AV. Wojny formatów Blu-ray i HD-DVD nie śledzę z jakimś szczególnym zainteresowaniem i chyba nie jestem w tej obojętności odosobniony. Niezależnie od tego, których odtwarzaczy czy płyt sprzedaje się więcej, globalna sprzedaż nośników obu formatów jest wciąż skromna. Na IFA więcej było sprzętu Blu-ray.


Tradycyjnie już nie zabrakło prezentacji z cyklu "najdroższy system świata" pod skrzydłami redakcji Audio i Stereoplay. System przygotowano pod kątem demo dwu i wielokanałowego. Główne kolumny głośnikowe to JBL Everest. Wzmacniacze Krell, preamp Burmester, CD Accuphase, analog ClearAudio. W piątek około godziny 11 pierwszego dnia wystawy do pokoju wpuszczano jedynie dziennikarzy do robienia zdjęć. System nie był gotowy, grała tylko jedna kolumna.


Niezmiennie od lat na IFA goszczą niemieccy producenci: Heco, Elac, Magnat. Ten ostatni pokazał nie tylko kolumny ale i elektronikę, w tym także sprzęt lampowy.


Audio-Technica pokazała najnowszą gamę wkładek gramofonowych, słuchawek domowych, studyjnych dla muzyków oraz słuchawek do urządzeń przenośnych demonstrowanych przy pomocy grupy iPodów.


Inny wystawca, który też konsekwentnie prezentuje na kolejnych edycjach wystawy dużą ilość sprzętu hi-fi to grupa Harman. Tym razem były między innymi nowe monobloki Mark Levinson 53, kolumny Revel nowa seria Ultima oraz Infinity i Lexicon.


Klipsch wykorzystał IFA do prezentacji nowiutkich kolumn Palladium P-39F. Jest to nowy model falgowy tego producenta. Oczywiście zastosowano w nim tuby, tym razem w torach wysoko- i średniotonowym.


Eksluzywne samochody też weszły już do kanonu stałych elementów krajobrazu na IFA. Lamborghini Murcielago można było zobaczyć na stanowiskach Kenwood i Harman. Ogólnie dużo było tuningu car audio.

Wystawa w Stilwerk

Od lat równolegle do IFA, niezależne dźwiękowe prezentacje były organizowane przez berlińskich dilerów jak HiFi Im Hinterhof lub Ton Studio Tempelhof. W tym roku pokazy zorganizował diler Max Schlundt. Miejsce to Stilwerk - nowoczesna i przepastna galeria handlowa z meblami i dekoracjami wnetrz. Znajduje sie ona przy KantStrasse (znanej w latach 90 z taniej elektroniki, 15 minut spacerem od dworca Zoo). Nieduży sklep Maxymiliana Schlundta "Kultur Technik - einfach gut horen" znajduje się na poziomie 3 galerii.


Pokazy sprzętu zorganizowano na najwyższym, piątym pietrze, w ogromnej sali, niestety o słabych warunkach akustycznych. W jednym pomieszczeniu rozstawiono na każdej ze ścian po jednym systemie grającym. Firmy, które pokazały swe systemy w Stilwerk to: ADAM, Octave, Meridian, ogromna ekspozycja MBL, elektronika AudioNet podłączona do elektrostatów Quad, Final Sound. Był też producent ustrojów akustycznych Raumton (udało się wypełnić nimi tylko jeden narożnik). Miał być Gryphon, ale pierwszego dnia pokazów jeszcze nie było sprzętu tej marki.

Na parterze galerii, w głównym holu Stilwerk ustawiono ogromny system głośnikowy OSS (Olympus Sound System) berlińskiej firmy ADAM. Jej produkty były obecne też na głównym terenie IFA, zaś mniejszy system Tensor Alpha grał na 5 piętrze. ADAM z pewnością nie żałował funduszy na marketing w trakcie IFA. Ten wydatek przyniósł z pewnością dobry efekt, trudno było się nie natknąć na produkty tej marki. Cena OSS to 220.000 Euro. Kilka wież mieści 60 głośników, wzmacniacze mocy, w skład systemu wchodzi też procesor DSP (filtry, korekcja akustyki). System może pracować w 3 trybach charakterystki promieniowania: monopol, dipol, bipol. System odtwarza taki poziom głośności, iż zarządca galerii uznał, iż może to przeszkadzać klientom i personelowi. Zgodził się na odtwarzanie muzyki dopiero w godzinach 19-22! Nam się spodobał mniejszy system ADAM z piątego piętra - Tensor Alpha za 30.000 Euro para (mała dopłata za wersję w pełni aktywną). Bez wahania można rzec, że ADAM to aktualnie czołowy niemiecki producent kolumn głośnikowych najwyższej klasy. (MS)

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Kliknięcie na niniejszy link spowoduje uruchomienie w nowym oknie formularza, przy pomocy którego można przekazać uwagi do redakcji.
Copyright © 1991-2016 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl