Uwaga!

Trwają prace techniczne na witrynie hifi.pl. Dopóki widoczny będzie niniejszy komunikat prosimy:
- nie zamieszczać ogłoszeń na giełdzie
- nie wykonywać żadnych innych czynności związanych z ogłoszeniami

Przewidujemy, że czas trwania prac nie przekroczy 20 minut. W tym czasie można normalnie korzystać z treści zamieszczonych na hifi.pl.

Kiedy niniejszy komunikat zniknie możliwe będzie korzystanie z wszystkich funkcji witryny.

Przepraszamy za wszelkie niedogodności wynikające z prowadzony prac.

Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Kupowanie używanego sprzętu audio - podstawowe informacje

Rynek używanego sprzętu hi-fi jest bardzo interesujący. Inne artykuły techniczne zwykle szybciej stają się przestarzałe i szybciej się zużywają, Natomiast większość sprzętu audio średniej i wyższej klasy może pracować bardzo długo. Nawet wśród tanich modeli jest wiele długowiecznych. Zużycie w trakcie normalnej pracy jest z reguły umiarkowane. W klasycznych grupach sprzętowych (kolumny, wzmacniacze, odtwarzacze CD, gramofony) postęp techniczny jest powolny. Natomiast wartość sprzętu na rynku wtórnym maleje całkiem szybko. A do tego w audio występuje wyjątkowa obfitość producentów i modeli sprzętu.

Niezależnie od ogólnie wysokiej atrakcyjności zakupów audio na rynku wtórnym, kupowanie rzeczy używanych zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Jest to prawidłowość uniwersalna. W tym tekście postaramy się naświetlić sytuację w odniesieniu do specyficznego charakteru rynku hi-fi.

Czy istnieją prawdziwe okazje

Stare powiedzenie mówi, że nie ma czegoś takiego jak autentyczne okazje. Szczególnie często mówi się tak o zakupie używanych samochodów. W rzeczywistości sytuacja nie jest aż tak zła. W przypadku używanego sprzętu audio trafiają się prawdziwe okazje. Atrakcyjne oferty pojawiają się na rynku głównie dzięki osobom, które chcą szybko spieniężyć sprzęt. Ale miejmy świadomość, że okazje na pewno nie zdarzają się aż tak często jak to by wynikało z dostępnej w Internecie lektury. Nie budujcie Państwo swej wiedzy o rynku na podstawie wypowiedzi na forach. Fora mają to do siebie, że silnie przyciągają osoby o mało wyważonych poglądach i niskiej wiarygodności. Mało kto lubi się zwierzać z popełnionych błędów, natomiast nie brakuje chętnych do przechwałek. Nie sugerujcie się też za bardzo treścią ogłoszeń czy aukcji. Część spośród atrakcyjnie wyglądających ofert pochodzi od oszustów, lub też dotyczy sprzętu z wadami, które nie zostały opisane w internetowej ofercie. Prawdziwą atrakcyjność każdej oferty poznacie dopiero po jej dokładnym sprawdzeniu.

Ktoś kto z założenia chce polować na wyjątkowe okazje powinien mieć czas na poszukiwnia, pewną wiedzę o rynku oraz wiedzę techniczną o samym sprzęcie. Nowicjusze zrobią lepiej jeśli nastawią się na zakupy po średnich, typowych cenach, zwłaszcza że i te są całkiem atrakcyjne. Osoby, które nie mają ani czasu, ani wiedzy o sprzęcie, a mimo wszystko koniecznie chcą kupować sprzęt w niskich cenach, mogą zainteresować się sprzętem sprawnym technicznie, ale z uszkodzeniami mechanicznymi takimi jak zadrapania, obtarcia czy obtłuczenia.

Łatwość serwisowania

Możliwość naprawy sprzętu w razie awarii to istotne zagadnienie i warto o nim pamiętać przy zakupach. Szerzej piszemy o tym w artykułach dotyczących zakupu konkretnych typów sprzętu. Tu tylko wersja skrótowa. Generalnie najłatwiejsze jest serwisowanie konwencjonalnych kolumn opartych na głośnikach dynamicznych oraz tradycyjnych, analogowych wzmacniaczy bez skomplikowanych układów sterujących. Nawet jeśli są to stare urządzenia i nawet jeśli oryginalne podzespoły stosowane w takim sprzęcie już wyszły z produkcji, tak czy tak profesjonalne serwisy prawie zawsze będą w stanie wykonać naprawę. Do grupy o średnim poziomie bezpieczeństwa serwisowego zaliczymy przede wszystkim odtwarzacze CD, konwertery cyfrowo-analogowe, tunery, bardziej skomplikowane wzmacniacze. W tego typu sprzęcie często do napraw potrzebne są odpowiednie części, a dostępność podzespołów jest zróżnicowana. Oczywiście koszty napraw będą w takich przypadkach wyższe. Swoistą specyfikę mają stare urządzenia mechaniczne jak gramofony czy magnetofony. Tu do ewentualnych napraw z reguły potrzebny jest kontakt z silnie wyspecjalizowanymi serwisami lub hobbystami-amatorami zajmującymi się tego typu sprzętem. W gruncie rzeczy jest to branża coraz bardziej kolekcjonerska, także po prostu nie traktujmy jej jako oferty do powszechnego użytku. No i jest grupa różnorakich urządzeń stosujących rzadko spotykane technologie - te są szczególnie trudno naprawialne.

Ryzyko związane z oszustwem lub nieuczciwością kontrhenta

Minusem zakupów na rynku wtórym jest ryzyko, że padniemy ofiarą oszusta lub też nasz kontrahent okaże się nieuczciwy. Szczególnie niebezpieczni są przestępcy prowadzący zorganizowane działania, których celem jest wyłudzanie pieniędzy lub sprzedaż podróbek. Mniej drastyczne praktyki w rodzaju sprzedaży przedmiotów z ukrytymi wadami też mogą sprawić sporo kłopotów. Więcej na ten tamat piszemy w osobnym artykule Bezpieczeństwo zakupów używanego sprzętu audio.

Ceny sprzętu używanego

Ile trzeba zapłacić za sprzęt używany? Jako punkt wyjścia możemy przyjąć połowę ceny nowego. W dużym przybliżeniu można szacować, że tyle będzie kosztował kilkuletni sprzęt w dobrym stanie technicznym, już po gwarancji. Jest to oczywiście bardzo zgrubna rachuba, a odstępstwa są liczne i znaczne. Rzadziej trafiają się odstępstwa w górę, częściej w dół. Jak na każdym rynku także w audio ważna jest różnica między popytem i podażą. Istnieje grupa cenionych, renomowanych modeli całkiem dobrze trzymających wartość na rynku wtórnym. Mniej udane modele szybciej tracą na wartości. Generalnie mniej procentowo traci na wartości sprzęt tańszy, a urządzenia drogie mają tendencję do większej utraty wartości. Są też zależności pomiędzy spadkiem ceny a rodzajem sprzętu. Elektronika do kina domowego tanieje szybciej niż klasyczny dwukanałowy sprzęt hi-fi. Mocno spadają też ceny kabli.

Dla początkujących audiofili, czy też po prostu dla osób szukających niedrogiego systemu audio szczególnie warte uwagi są kilkunastoletnie urządzenia klasy średniej pochodzące od większych producentów. W przypadku elektroniki będzie to głównie sprzęt produkcji japońskiej, w przypadku kolumn raczej produkcja europejska. Taki wiekowy sprzęt kosztuje niewiele, a trafia się na rynku sporo sprawnych i całkiem niezłych urządzeń.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Aby przekazać swoje uwagi do redakcji proszę
Copyright © 1991-2024 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl