Start Pomoc Kontakt Reklama O nas Zaloguj Rejestracja

Witryna hifi.pl wykorzystuje ciasteczka (cookies). Proszę kliknąć aby uzyskać więcej informacji.

Wybór rodzaju ustawienia kolumn w pomieszczeniu

Jak ustawić kolumny w pomieszczeniu? Wzdłuż? W poprzek? A może po skosie? Nie ma jednej metody. Najlepszy wariant wybieramy zależnie od kształtu pomieszczenia, naszych gustów, naszych kolumn i naszych ograniczeń użytkowych. Szczególnie w pomieszczeniach małych, także w pomieszczeniach o specyficznych kształtach (pokoje kwadratowe, pokoje wąskie, pokoje typu L) wybór rodzaju ustawienie jest zwykle ograniczony.

W innym artykule naszego poradnika (Jak ustawić kolumny - podstawowe zasady) podane są najważniejsze warunki jakie należy spełnić przy wyborze położenia kolumn i słuchacza. Ustawiając kolumny musimy zwykle szukać kompromisu. Z jednej strony dążymy do uzyskania jak najlepszych rezultatów brzmieniowych, a z drugiej ogranicza nas położenie okien, drzwi, mebli oraz funkcje użytkowe. W tym artykule podamy sugestie dotyczące wyboru najlepszej koncepcji usawienia kolumn stosownie do kształtu pokoju.

W dużych, prostokątnych pokojach najczęściej możemy wybrać różne warianty i w każdym z nich uzyskać dobre wyniki. Tak więc tu nie ma potrzeby podawania szczególnych porad.

Pokoje kwadratowe cieszą się złą opinią i faktycznie są ku temu powody. W kwadratowym pokoju trudniej jest uniknąć szkodliwego wpływu modów własnych pomieszczenia. Grozi nam nierówny bas z dziurami w jednych rejonach oraz rezonansowymi uwypukleniami w innych. Wcale nie oznacza to aby właściciele kwadratowych pokojów byli skazani na złe brzmienie. W kwadratowych pomieszczeniach szczególnie warte uwagi jest ustawienie na skos. Często wymaga to przełamania pewnych oporów i przyzwyczajeń dotyczących umeblowania, ale ustawienie na skos w rzeczywistości daje się zastosować całkiem często i wcale nie musi to oznaczać pogorszenia użytkowych walorów pomieszczenia. No i oczywiście bardzo pomocne mogą być w tym przypadku basowe pułapki do wyrównania charakterystyk częstotliwościowych na niskich tonach.

Wąskie podłużne pokoje to kolejny kłopotliwy przypadek. W podłużnym pokoju z natury rzeczy brak miejsca na ustawienie po skosie. Przy ustawieniu wzdłużnym boczne ściany są blisko kolumn i dają silne pierwsze odbicia. Mimo wszystko w wąskich, podłużnych pomieszczeniach ustawienie wzdłuż będzie zwykle pierwszym wariantem, który należy wziąć pod uwagę. Konieczne będzie jednak zastosowanie niedużej adaptacji akustycznej. Na bocznych ścianach należy zastosować ustroje do redukcji pierwszych bocznych odbić. Najlepsze będą do tego celu profesjonalne ustroje (na przykład rozpraszająco-tłumiące), ale i amatorsko wykonane elementy tłumiące też mogą sporo poprawić. Na każdej z bocznych ścian trzeba poświęcić około metra kwadratowego na ustroje akustyczne. Nie powinno to zrujnować Waszej koncepcji wystroju wnętrza ani Waszych finansów.
W podłużnych pokojach ustawianie w poprzek też ma szanse powodzenia i warto się nim zainteresować w drugiej kolejności. Po pierwsze w tym przypadku konieczny będzie wybór kolumn dobrze sprawujących się w ustawieniu blisko tylnej ściany. Warto by było zwócić szczególną uwagę na zestawy z obudową zamkniętą, a już w żadnym przypadku nie należy stosować kolumn znanych z obfitego czy też podbarwionego basu. Tu także warto wspomóc się niedużymi powierzchniami rozpraszająco-tłumiących ustrojów akustycznych za głową słuchacza i/lub w otoczeniu kolumn.

Pokoje typu L są zwykle krytykowane, ale w tym przypadku obiegowa, zła opinia jest po części fałszywa. Pokoje typu L faktycznie bywają czasami kłopotliwe, ale nie jest to regułą. Bez wątpienia niekorzystny jest przypadek gdy kolumny są ustawione na jednej ze ścian przy narożniku naszego L (jedna kolumna blisko narożnika, druga ustawiona przed długą ścianą). Silne zróżnicowanie warunków pracy kolumn w takim ustawieniu to gotowa recepta na kłopoty.
Może być inaczej. Odnogi naszego L bywają na tyle długie aby zastosować w nich układ taki sam jak dla pokoju prostokątnego. Ważne jest wówczas, aby zwrócić uwagę na symetrię układu, to znaczy by kolumny miały podobne bezpośrednie otoczenie i taką samą strukturę pierwszych odbić docierających do słuchacza. Można stworzyć układ, w którym zarówno kolumny jak i słuchacz mieszczą się w odnodze L. Można też stworzyć układ gdzie kolumny są w odnodze L, a słuchacz w przestrzeni narożnej, gdzie obie odnogi L się łączą. Kiedy słuchacz znajdzie się we wspólnej części obu ramion litery L, wskazane może być wytłumienie tej ściany, która znajduje się na bok od słuchacza.

W dość dużych L możliwy jest też układ z kolumnami ustawionymi symetrycznie względem narożnika, podobnie jak przy ustawieniu po skosie w pokoju kwadratowym. Ilość pomieszczeń pozwalających na takie ustawienie jest mała, ale trzeba wspomnieć także o nich.

Pokoje o nieregularnych kształtach to problem, który nasilił się w ostatnich latach i nasila się dalej. Trudno oczekiwać aby ustawianie sprzętu audio znajdowało się wśród głównych priorytetów architektonicznych. Z drugiej strony współczesna moda w architekturze bardziej stawia na efektowną formę i częściowo odchodzi od bardziej tradycyjnych i zarazem bardziej praktycznych rozwiązań. Obfitość wielofunkcyjnych pomieszczeń, otwartych przejść i dużych okien daje wnętrza, które często bardzo utrudniają ustawienie kolumn. W tego typu przypadkach musicie Państwo dokładnie przeanalizować swoje pokoje pod kątem spełnienia wymagań omówionych w artykule Jak ustawić kolumny - podstawowe zasady.

Jeśli mają Państwo uwagi dotyczące tej strony lub zauważyliście na niej błędy, dajcie nam znać.
Kliknięcie na niniejszy link spowoduje uruchomienie w nowym oknie formularza, przy pomocy którego można przekazać uwagi do redakcji.
Copyright © 1991-2016 Magazyn Hi-Fi, Gdynia, Poland
logo hifi.pl